Flamecraft bordspel: een leuk drakenspel met toffe illustraties

Wie mij kent, weet dat ik een groot drakenfan ben. In mijn illustraties en productaanbod komen draken dan ook vaak genoeg naar voren. Toen we het spel Flamecraft tegenkwamen in onze lokale spellenspeciaalzaak Hoge Ogen, konden we die niet laten liggen.

Het spel is niet alleen gethematiseerd rondom draken, maar is ook nog eens in een prachtige stijl geïllustreerd en vormgegeven. Naast het thema sprak het spel zelf ons ook wel aan, dus we besloten het mee te nemen.

De volgende dag hebben we het spel meteen uitgeprobeerd en toen ik een foto in mijn Instagram Stories plaatste, werd me al gauw duidelijk dat de mooie stijl bij veel mensen geliefd is. Ik kreeg veel vragen wat voor spel het was. Dit spel heet dus Flamecraft en is van origine gerealiseerd via een kickstarter project.

Ook nog even belangrijk om te vermelden, dit bericht is op geen enkele wijze gesponsord en is puur een fan-blog vanwege dit spel.

Flamecraft Gewone Editie en Deluxe Editie

Je hebt 2 variaties van dit spel, een gewone editie en een luxe editie. na wat twijfelen (het prijsverschil is best fors) hebben wij gekozen voor de deluxe editie. Beide spellen zijn qua spel en materialen gelijk, alleen zijn sommige items net iets luxer. De verschillen:

  • Bij de deluxe editie heb je 6 gedetailleerde draken figuren, de gewone editie niet.
  • De handelswaren en scorefiches zijn bij de luxe editie van hout, bij de gewone editie zijn het kartonnen fiches.
  • De munten zijn bij de luxe editie van metaal, bij de gewone editie zijn het kartonnen fiches.
  • Bij de luxe editie is de indeling van de doos meer verdeeld in bakjes met deksels.
  • De luxe editie heeft een zakje voor de munten, de gewone editie niet.
  • Bij de luxe editie zit een zilveren metalen munt.

De foto's in dit blog artikel zijn dus van de luxe editie.

Speluitleg

Voor een algemene uitleg van dit spel kun de onderstaande video van WhiteGoblinGames (de fabricant) bekijken. Die legt de basisprincipes van het spel uit.

We hebben het zelf nu een paar keer gespeeld en kwamen wat vragen tegen omtrent de regelgeving. Hoewel het spel supertof in elkaar zit, is de Nederlandse vertaling niet altijd even duidelijk. Aangezien ik dit zo'n gaaf spel vind, besloot ik er vrij impulsief een artikel aan te wijden. Wellicht scheelt het jullie in tijd met het uitzoeken van de regels en ik vind het tof als dit spel een groot publiek bereikt.

Vragen die wij zelf tegenkwamen:


De Metgezellen

De Metgezellen, oftewel de draakjes die je kunt spelen/kiezen als speler. Iedere metgezel heeft weer een eigen unieke eigenschap. Er waren een aantal metgezellen waar wij vragen over hadden.

Brad: Hoe werkt zijn startbonus?

Ieder draakje heeft eigen vaardigheden die je een voordeel opleveren, maar wij begrepen de startbonus van Brad niet goed. De kaart luidt: 'bewaar 1 betoveringskaart'. Wat wordt er bedoelt met 'bewaren?'. Een betere vertaling van deze kaart is; 'Reserveer een betoveringskaart'. Aan het begin van het spel mag speler Brad 1 betoveringskaart reserveren.

Deze persoon kiest een betoveringskaart uit het rijtje en legt deze voor zich neer. Deze persoon moet nog steeds de handelswaarden op het kaartje betalen als deze persoon een winkel gaat betoveren, maar niemand anders mag dit kaartje nog gebruiken. wanneer deze speler een betoveringskaart heeft gekozen, worden de betoveringskaarten direct aangevuld.

Manny: Hoe werkt zijn speciale vaardigheid?

Ieder draakje heeft eigen vaardigheden die je een voordeel opleveren, maar wij begrepen de vaardigheid van Manny niet goed. Met name wanneer je zijn vaardigheid inzet tijdens de stap 'winkel betoveren'. Zijn vaardigheid luidt: 'Als je een vlees ambachtsdraak activeert, mag je de geplaatste ambachtsdraak en de andere ambachtsdraken in die winkel activeren.' Tijdens de fase betoveren mag je sowieso alle draken in de winkel waarin je staat activeren. Stel er liggen meerdere vleesdraken in die winkel, dan kun je dus meerdere ambachtsdraken ergens in een winkel in de stad leggen. Maar, je mag maar eenmalig de vaardigheid van Manny gebruiken, wat betekent dat je van 1 andere winkel extra de draken mag activeren.

De Engelse handleiding is hier duidelijker in. Een betere vertaling zou zijn: 'Als je een vlees ambachtsdraak activeert, mag je eenmalig de geplaatste ambachtsdraak en de andere ambachtsdraken in die winkel activeren.'

Sandara: Hoe zit het met het roze draakje?

In het spel zitten 6 drakenbeeldjes van de draken die je als speler kunt kiezen. Echter, er zitten 7 drakenkaartjes in het spel. Wij vroegen ons af waarom er een draak 'Sandara' in het spel zit, maar je geen roze draakje poppetje hebt. We hebben dit nagevraagd en het antwoord was als volgt:

Van orgine is dit spel gerealiseerd via een kickstarter project. (Kicktstarter is een crowdfundingplatform waarbij een project wordt gerealiseerd als er genoeg geld wordt opgehaald). een van de beloningen als je geld investeerde in dit project, was het roze draakje Sandara. Het was dus een special item die niet los verkrijgbaar is. Wel jammer, want het is een schattig draakje.


De Winkels

Sommige winkel hebben een speciale winkelvaardigheid, die je kunt activeren wanneer je in je beurt kiest voor de stap verzamelen. Een aantal van deze vaardigheden vonden wij onduidelijk.

Dragon Tonic: Hoe werkt de winkelvaardigheid?

De winkelvaardigheid van deze winkel luidt; 'Betaal de kosten van een betoveringskaart, ontvang de beloning en bewaar deze betoveringskaart.' Bewaren is in dit geval reserveren. Dat betekent dat de kaart open voor je neer mag leggen. Wanneer je een winkel gaat betoveren ben jij de enige die deze betovering mag gebruiken.

Echter, je mag maar 1 betoveringskaart gereserveerd houden. Als je al een betoveringskaart gereserveerd hebt, mag je er niet nog eentje bij leggen. Die moet je eerst gebruiken voordat je een nieuwe betoveringskaart mag reserveren,

Fire Record Shop: Hoe werkt de winkelvaardigheid?

De winkelvaardigheid luidt: 'Verzamel 1 handelswaar van elke ambachtsdraak in het park of activeer alle ambachtsdraken van één soort.' Je hebt een keuze bij deze vaardigheid. De eerste keuze is vrij duidelijk, van alle draken in het park mag je het overeenkomstige handelswaar pakken (max. 5 handelswaar). Het tweede gedeelte zorgde voor verwarring. Welke ambachtsdraken van 1 soort mogen geactiveerd worden?

We hebben dit opgezocht en de makers van het spel hebben persoonlijk op een forum gereageerd. De juiste interpretatie van deze kaart is dat je bij de tweede optie alle draken van dezelfde soort IN HET PARK activeert. Dus niet de draken in de stad. Als er bijvoorbeeld 2 draken met een blaadje in het park liggen en je kiest die soort, dan mag je dus die twee draken activeren.

Juwelenschub: Hoe werkt de winkelvaardigheid?

De vaardigheid van deze winkel luidt; 'Betaal twee diamanten om een unieke handelswaar om te ruilen voor 1 punt.' De vraag die wij hadden was, wat bedoelen ze met unieke handelswaar? En of je per uniek handelswaar 2 diamanten moet betalen.

In de Nederlandse uitleg staat dit verwarrend, maar de Engelse uitleg is hier duidelijker in. Je betaalt bij het activeren van deze winkel 2 diamanten en daarna mag je maximaal 6 verschillende handelswaren inleveren voor punten. Dus 1 stuk vlees, 1 diamant, 1 blad etc. De munt valt hier ook onder (echter, voor munten krijg je aan het einde van het spel sowieso al een punt).

Naald en Draad: Hoe werkt de winkelvaardigheid?

De winkelvaardigheid van deze kaart luidt; 'Ontvang 1 punt voor elke ambachtsdraak in de stad die overeenkomt met de ambachtsdraaksoort van deze winkel.' Wij vonden dit is een hele lastige kaart, de uitleg in het boek bracht meer verwarring dan dat het ons hielp.

Hoe deze kaart werkt, is als volgt. Je gaat naar deze winkel toe en je mag vervolgens een ambachtsdraak verzamelen (pakken). Dat mag een draak uit het park zijn of een draak blind pakken van de ambachtdraken trekstapel. Deze kaart laat je aan iedereen zien, want wanneer je de winkel activeert is dit de drakensoort waarvoor je punten krijgt.

Weize van Wijze: Hoe werkt de winkelvaardigheid?

De winkelvaardigheid luidt: 'Ontvang 3 handelswaar van 1 betoveringskaart. Je mag dezelfde betovering bewaren.'

De vertaling is hier ietwat onduidelijk, wat ze bedoelen is als volgt. Je mag van 1 openliggende betoveringskaart in het midden van het veld 3 handelswaren pakken. In plaats van bewaren, bedoelen ze reserveren. Je mag de betoveringskaart dus reservering. Let op, hierbij geldt; je mag maar 1 betoveringskaart gereserveerd hebben. Heb je er nog eentje liggen? Dan zul je die eerst moeten spelen.


De Speciale Draken

Naast de ambachtsdraken heb je ook speciale draken. Deze zijn onder te verdelen in dag- en nachtdraken. Iedere draak heeft eigen vaardigheden die je of tijdens of aan het einde van het spel voordelen/punten geven. Een aantal van deze speciale draken waren voor ons onduidelijk. Door de Engelse handleiding te raadplegen en op wat forums te zoeken, kwamen wij tot de volgende inzichten.

Blinkie en Twinkel: Hoe werkt hun vaardigheid?

Blinkie en Twinkel zijn dagdraken en geven ergens in je beurt punten. Ze hebben de volgende vaardigheden:

Blinkie: Na betoveren ontvang 1 punt per unieke soort betovering in de stad.
Twinkel: Na betoveren ontvang 2 punten van 1 soort in de stad.

Het gaat om de betoveringen die op de winkels in de stad liggen. Voor Blinkie kijk je naar de unieke soort (dus het handelssymbool) en voor Twinkel kijk je naar de meeste betoveringen van 1 handelssoort.

Buddy: Hoe werkt zijn vaardigheid?

Buddy is een nachtdraak, deze draak levert dus aan het einde van het spel punten op. Zijn vaardigheid luidt; +2 punten voor elk ander paar Speciale Draken dat je hebt. Er wordt online veel discussie gevoerd over deze kaart.

In het algemeen komt hierin naar voren dat je dagdraken en nachtdraken in hand en op tafel mag meetellen voor deze vaardigheid. Ook Buddy zelf telt mee.

Bijvoorbeeld, als je 3 dagkaarten open op tafel hebt liggen en in je hand heb je Buddy, een andere nachtdraak en twee dagdraken, dan tel je dit als 7 speciale draken. Dit betekent dat je 3 paar speciale draken kunt maken, dus 6 punten totaal.

Goldrush: Hoe werkt zijn vaardigheid?

Goldrush is een dagdraak en je speelt hem ergens tijdens je beurt. De vaardigheid van Goldrush luidt: ontvang 5 punten als je munten overeen komen met het aantal open muntvelden. Onze vraag was gelijk 'wat is een muntveld?'

Na de Engelse uitleg erbij te hebben gepakt, kunnen we de volgende conclusie trekken; een open muntveld is een open plek in de winkel (waar je een ambachtsdraak kunt plaatsen) met als beloning een munt.

Spindel & Smoor: Hoe werkt hun vaardigheid?

Spinel en Smoor zijn nachtdraken en geven aan het einde van het spel punten. Ze hebben de volgende vaardigheden:

Spindel: 1 punt voor elke startwinkel met bijbehorende ambachtsdraak.
Smoor: 1 punt voor elke startwinkel zonder bijbehorende ambachtsdraak.

Wat wordt er nou bedoelt met 'bijbehorende ambachtsdraak?'. Dit gaat over de draken die vanaf het begin van het spel tot een bepaalde winkel horen. Deze draken herken je aan het trompetje op het kaartje. Een gewone vlees ambachtsdraak, die in een vleeswinkel ligt, valt hier niet onder. Het gaat echt over deze speciale start ambachtsdraken.

Onze conclusie van Flamecraft

Dit spel heeft een leuke opbouw en is goed voor veel speelplezier. Na een paar keer spelen begin je tactieken door te krijgen en kun je tactische combinaties maken tussen de winkelvaardigheden, ambachtsdraken en speciale draken. Daarnaast is dit spel ook echt super mooi geïllustreerd en vormgegeven en is het een echte eye catcher. Zeker als je fan bent van draken!

De vertalingen van sommige kaarten zijn soms wel echt om te huilen en maken het spel verwarrend. Soms kan het helpen om naar het Engelse regelboek te kijken, die over het algemeen een stuk duidelijker is.

Hoe dan ook, dit spel is echt een aanwinst voor je spellenkast!


FANTASY & WITCHY ARTIST

Susanne Boer

Creaties & producten geïnspireerd door fantasy, natuur & alles wat magisch is. Dit is mijn persoonlijke blog als fantasy & witchy artist. Ik laat hier mijn werk zien, maar ook een kijkje achter de schermen met processen, experimenten en inspiratiebronnen. Eveneens neem ik je mee in onderwerpen die mij interesseren en/of inspireren, veelal met een vleugje spiritualiteit. Een blog met veelzijdige artikelen, maar die allemaal betrekking hebben op mij als persoon.

Susanne Bot Boer Fantasy Witchy Artist SB Designs Creations


Nieuw in de shop:

  • The 4 Seasons Seizoenen Altaarkleed Hekserij Pagan Wicca-7

    De Vier Seizoenen Natuur Altaar Kleed Vierkant

    19.00
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Rozen Maanfasen Journal A5-Hardcover

    A5 Journal Rozen met Maanfasen Hardcover Blanco of Lijntjes

    21.50
    Opties selecteren
  • Rozen Floral Portemonnee Roos Magie Maanfasen Wallet-1

    Rozen Maanfasen Portemonnee Met Rits

    27.95
    Toevoegen aan winkelwagen
  • D20 Vuur Dobbelsteen DnD-Critical 20-1

    D20 Oranje Vuur Dobbelsteen Met Rits

    27.95
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Raven Dromenvanger Portemonnee-Raaf Krachtdier-1

    Raven Dromenvanger Portemonnee Met Rits

    27.95
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Triple Moon Groen Drievoudige Maan Heks Portemonnee-1

    Drievoudige Maan Portemonnee Met Rits Groen

    27.95
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Aanbieding! Hart Vleugel Ketting Zilver-Wit-Valentijn-Sieraad

    Hart Vleugel Ketting wit-zilver – Verzilverde Ketting

    14.95
    Toevoegen aan winkelwagen
  • Aanbieding! Levensboom Tree of Life Ketting Turkoois

    Levensboom Tree of Life Turkoois-Zwart – Verzilverde Ketting

    16.95
    Toevoegen aan winkelwagen

Geplaatst in Inspiratie.